23 і 24 червня 2015 р.

EdCamp Ukraine логотип

м. Харків, Культурний центр «Бейт Дан», вул. Тобольська, 46

Перша національна (не)конференція для шкільних педагогів

Ми будуємо спільноту відповідального вчительства! 

Лого EdCamp Ukraine

Ми будуємо спільноту відповідального вчительства! 

НОВА ТИПОВА ІНСТРУКЦІЯ З ДІЛОВОДСТВА ДЛЯ ШКІЛ: «ЗРАДА» ЧИ «ПЕРЕМОГА»?

Нещодавно Міністерство освіти і науки винесло на громадське обговорення проект Типової інструкції з діловодства у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності: http://mon.gov.ua/…/konsul…/gromadske-obgovorennya-2017.html.

Ми не хочемо, щоб цей крок залишився непомітним. І реакція на нього не забарилася, часто, на жаль, за двома поширеними стратегіями: «Не читав/-ла, але засуджую», «Не читав/-ла, але з усім погоджуюся».

Ситуація наразі така. 1. При МОН створена й працює над цим та іншими документами робоча група з дебюрократизації освіти, до якої входять як представники МОН, так і вчителі й учительки, директорки державних і приватних шкіл різних регіонів України, начальники й співробітники/-ці департаментів освіти. Склад групи тут goo.gl/lmnnLK.

2. МОН розробило проект Інструкції, а в робочій групі його значно доопрацювали, врахувавши результати публічного обговорення на онлайн-толоці http://aka.ms/edcampukraine, фінальні зауваги на http://bit.ly/kidsanddocs.

3. Зараз цей документ оприлюднено для громадського обговорення, до якого закликаємо вас долучатися, бажано не тільки у соцмережах, а направляючи конкретні зауваження й пропозиції на електронну адресу kilderova@mon.gov.ua. Конкретні пропозиції можна писати й у коментарях до цього посту, ми передамо.

Тільки дуже просимо перед коментуванням зробити три прості речі 😊:

1. Уважно прочитати проект нової Інструкції, з додатками. 2. Знайти відмінності з попередньою. 3. Тримати у фокусі уваги кілька моментів, про які пишемо нижче, – щоб не загубити важливі речі серед специфічної мови нормативних документів.

У ЧОМУ «ПЕРЕМОГА»? У людини, яка не працює в школі, представлений проект Інструкції і справді може викликати жах! Вражає вже тільки обсяг – 37 сторінок!

Але це той самий випадок, коли за великою кількістю окремих дерев може не бути видно лісу: і саме Міністерство, яке розробляло проект документу, і робоча група з дебюрократизації шкільної діяльності, яка була створена для імплементації результатів згаданого дослідження і яка підготувала чималу кількість виправлень, питань і пропозицій до проекту, – усі задіяні особи намагалися створити «іншу документотворчу реальність», аніж та, що є зараз.

І чимало вдалося зробити: новий документ пропонує менш бюрократизований світ школи, деякі речі у ньому вперше прописані дуже чітко і структуровано (саме тому документ має куди більший обсяг за попередника, і це покликане унеможливити зловживання та «маневри» на місцях), певні нюанси значно спрощують документообіг.

Пройдемося найважливішими змінами: 1. Уперше визначено, що організацією діловодства в закладі займається конкретна відповідальна особа, яка, зокрема, розробляє інструкцію з діловодства і номенклатуру справ цього закладу (п. 1.6.). Це означає, що віднині школа, а не хтось нав’язливий «згори», вибудовує саму систему документообігу та визначає його нюанси під свої потреби. У п. 2.2. якраз і зазначено, що саме навчальний заклад визначає сукупність документів, необхідних і достатніх для документування власної діяльності.

2. Уперше унормовано використання електронних документів та електронного цифрового підпису (п. 1.8.).

3. Документування діяльності школи тепер зведено до документування управлінської інформації (п. 2) і більше не передбачає документування навчально-виховного процесу (як в діючій інструкції).

4. Прибрана норма, згідно якої річний план навчального закладу має виходити з глибокого аналізу діяльності педагогічного й учнівського колективів (як в діючій інструкції), що, зазвичай, і становило основний обсяг цього документу.

5. Скасовано необхідність затверджувати перспективний та річний плани закладу в органі управління освіти. У новій редакцій документ затверджується педагогічною радою (п. 3.6.). Також адміністрація закладу вже не повинна складати власний щотижневий план на підставі річного (як в діючій інструкції).

6. Окремо зазначено, що протоколи усіх дорадчих та колегіальних органів мають складатися лише у стислій формі (окрім протоколів педагогічної ради) (п. 3.2.1), тобто без частини «Виступили», що має значно скоротити часові та паперові ресурси.