Аргументи сильніше за маніпуляції. Офіційний пост-реліз фіналу національного українсько-німецького п
У Харкові 11 грудня відбулася фінальна гра проекту «Молодь дебатує». Темою вирішальної дебатної гри стало питання «Чи варто ввести 12-річну освіту в Україні з 2018 року?». Першим переможцем в історії українських дебатів став Едуард Білоусов з Дніпра. Але організатори вважають переможцями всіх учасників і учасниць проекту, всіх 113 учнів із 8 шкіл із 4 регіонів країни - Харківської, Дніпропетровської, Запорізької та Миколаївської областей. У планах організаторів - розширення проекту на інші школи як в уже задіяних, так і в нових регіонах України.
«Ми вдячні творцеві унікальної методики Jugend debattiert пану Кемманну за те, що він погодився - вперше - використовувати його методику за межами німецькомовного середовища. Для молодих українців особливо важливо вміти дискутувати рідною мовою», - сказала, виступаючи перед фіналістами проекту, депутатка Бундестагу 17-го скликання, експертка з питань зовнішніх зв'язків ЄС і демократизації в Україні Віола фон Крамон.
Фіналістам і фіналісткам «Молодь дебатує» Віола фон Крамон розповіла історію Ансгара Кемманна: 15 років тому, будучи студентом, він зауважив, що німецькому студентству не вистачає вміння вести дискусію, відстоювати свою думку і поважати чужу. Він створив для своїх товаришів власну концепцію дебатів. Згодом мережа груп, що використовують методику Кемманна росла, до неї приєднувалися студенти та університети по всій країні, і через 15 років методика стала повсюдною, на загальнонімецькі фінали приходять вищі особи держави, а їх учасники/-ці, як правило, досягають успіху в бізнесі, політиці, суспільній діяльності. Сьогодні проект з використання методики українською мовою в Україні підтримує МЗС Німеччини.
В Україні офіційною метою організаторів є сприяння розвитку критичного мислення у молодих українців і українок. Це - необхідна умова розвитку демократії в країні. Але співорганізатор проекту, радник міністра освіти і науки, натхненник руху EdCamp Ukraine Олександр Елькін вважає, що це лише частина того, що дає проект учасникам.
«Він дає найдорожче для молоді - досвід, за який часто доводиться платити. У нас він набувається в атмосфері взаємної поваги та підтримки. Тут є дружба і співпраця, які народжуються між людьми, однодумцями, школами в різних регіонах країни. Проект завершився, але зв'язки залишаються. І тут є можливість бути почутими, можливість, яку, на жаль, молоді люди отримують нечасто», - говорить Олександр Елькін.
За його словами, аргументи, висловлені учасниками на фінальній грі, будуть передані в Міністерство освіти і науки України та озвучені на засіданнях з питання шкільної реформи. Перед і після дебатів відбулося традиційне голосування залу з питання. Якщо до початку гри більшість залу висловилося проти - CONTRA - переходу на «12-річку», то після завершення дебатів багато хто змінив свою думку на «PRO».
«Я радий, що переміг у проекті, хоча головною моєю метою була не перемога, а досвід у підготовці аргументів для обох сторін, у телевізійному виступі, - зізнався переможець проекту, учень Дніпровського міського юридичного ліцею Едуард Білоусов. - Напевно, у цьому і є секрет успіху в дебатах, коли ти думаєш не про те, щоб перемогти будь-якою ціною, а про те, як краще розібратися в темі».
Але кожен учасник проекту «Молодь дебатує» знайшов у проекті ще багато цінного і важливого. Любава Дендеберя з гімназії «Очаг» (м. Харків) до фіналу не пройшла, але уважно стежила за вирішальною грою проекту: «Я готувала обидві теми - і на півфінал, і фінальну. Я бачу, що в фіналі учасники не встигли розглянути всі сторони проблеми, зосередившись на спеціалізації. Хоча варто було сказати і про фінансову сторону питання, і про те, яка частка учнів і вчителів підтримує перехід на 12-річну систему, бо така статистика у відкритому доступі є. Тобто сама методика допомагає мені зрозуміти, де в міркуваннях є слабкі місця або прогалини, дозволяє розглянути тему з усіх боків. Я впевнена, що багато хто з тих, хто сьогодні брав участь у проекті, стануть політиками і зможуть переконувати інших силою аргументів, а не маніпуляцій. Дуже хочу, щоб гурток «Молодь дебатує» з'явився в нашій гімназії».
Любаву підтримує учень Лозівської ЗОШ №12 Максим Шапаренко, який брав участь у фінальній грі та посів друге місце: «Досвід дебатів завжди стане в нагоді, тому що все наше життя складається з обговорень та суперечок на різні теми, як у процесі навчання, так і в професійній діяльності. Я хочу стати хірургом, і мені потрібно буде вміти довести колегам правильність свого рішення. Саме час згадати принципи Jugend debattiert».
Зараз учасники й учасниці дебатів повертаються у свої міста з твердим наміром продовжити традиції «Молодь дебатує» в школах і університетах. За кілька років, упевнені організатори, вони стануть людьми, які приймають рішення та допоможуть змінити країну.